Антикоррупционный портал
Индексы
Итоговая оценка:
69 из 100
Рейтинг:
23 из 180
Рейтинг:
2 из 133
Итоговая оценка:
0,72 из 1
Рейтинг:
21 из 128
Итоговая оценка:
77 из 100
Итоговая оценка:
83 из 150
Рейтинг:
72 из 128
Сравнить с...
Сравнить с
Отмена
Международное сотрудничество
ООН
ГРЕКО
ОЭСР
G20
АТЭС
ФАТФ
ОАГ
  • Конвенция ООН против коррупции ратифицирована в 2006 г.
  • Пройдена первая стадия Мониторинга выполнения Конвенции. Отчет по первой стадии и заполненный вопросник по самооценке по второй стадии можно посмотреть здесь.
  • Член ГРЕКО с 2000 г.
  • Конвенция Совета Европы об уголовной ответственности за коррупцию не была ратифицирована.
  • Конвенция Совета Европы о гражданско-правовой ответственности за коррупцию не была ратифицирована.
  • Пройден 4ый оценочный раунд. Отчет можно посмотреть здесь.
  • Конвенция ОЭСР по борьбе с подкупом иностранных должностных лиц при осуществлении международных коммерческих сделок ратифицирована в 1998 г.
  • Проходит 3-ю фазу Мониторинга выполнения Конвенции. Отчет можно посмотреть здесь.
  • Председатель в G20 в 2008 г. (Вашингтон) и в 2009 г. (Питтсбург) 
  • Документы, принятые в рамках американского председательства, можно посмотреть здесь (Вашингтон) и здесь (Питтсбург).
  • Член ФАТФ с 1990 г.
  • Отчет об исполнении рекомендаций ФАТФ можно посмотреть здесь.
  • Межамериканская конвенция против коррупции ратифицирована в 2000 г.
Основное законодательство
  1. Раздел 18 Кодекса законов США, Глава 11: Взяточничество и конфликт интересов
    (18 U.S.C., Chapter 11 – Bribery, graft, and conflicts of interest)(англ.);
  2. Раздел 5 Кодекса законов США, Приложение: Закон об этике в правительстве 1978
    (5 U.S.C. Appendix, Ethics in Government Act of 1978)(англ.);
  3. Раздел 5 Кодекса нормативных актов федеральных органов, Глава 16: Управление правительственной этики
    (5 C.F.R., Chapter XVI – Office of Government Ethics)(англ.);
  4. Раздел 15 Кодекса законов США, Положения Закона о борьбе с коррупционными практиками за рубежом, направленные на борьбу с подкупом и касающиеся бухгалтерских книг и отчётности
    (15 U.S.C. Anti-Bribery and Books & Records Provisions of The Foreign Corrupt Practices Act), (англ.);
  5. Раздел 18 Кодекса законов США, Глава 96 – Организации, подверженные рэкету и коррупции
    (18 U.S.С. Chapter 96 - Racketeer Influenced And Corrupt Organizations), (англ.).
Антикоррупционные органы
  1. Министерство юстиции Соединённых Штатов
    (U.S. Department of Justice)(англ.);
  2. Служба правительственной этики Соединенных Штатов Америки
    (Office of Government Ethics)(англ.);
  3. Межведомственный совет по этике Соединенных Штатов Америки
    (Interagency Ethics Council)(англ.);
  4. Комиссия по ценным бумагам и биржам США
    (The United States Securities and Exchange Commission)(англ.);
  5. Офис специального юрисконсульта США
    (United States Office of Special Counsel)(англ.);
  6. Совет генеральных инспекторов по вопросам добросовестности и эффективности
    (The Council of the Inspectors General on Integrity and Efficiency)(англ.);
  7. Комитет Сената США по международным отношениям - Борьба с коррупцией в Международных финансовых организациях
    (U.S.A. Senate Committee on Foreign Relations - Combating Corruption in the Multilateral Development Banks)(англ.)
Новости
Литература
Brewster R. Enforcing the FCPA: international resonance and domestic strategy. Virginia Law Review, Vol. 103, No. 8 (December 2017), pp. 1611-1682.

The Foreign Corrupt Practices Act ("FCPA"), which bans corporations from offering bribes to foreign government officials, was enacted during the Watergate era's crackdown on political corruption but remained only weakly enforced for its first two decades. American industry argued that the law created an uneven playing field in global commerce, which made robust enforcement politically unpopular. This Article documents how the executive branch strategically underenforced the FCPA, while Congress and the President pushed for an international agreement that would bind other countries to rules similar to those of the United States. The Article establishes that U.S. officials ramped up enforcement only after the United States successfully concluded the Organisation for Economic Co-operation and Development ("OECD") Anti-Bribery Convention in 1997, twenty years after the enactment of the FCPA. Afterward, U.S. officials, desiring to maintain industry support for the FCPA, prosecuted both foreign and domestic corporations, thereby minimizing the statute's competitive costs for American companies. This Article argues that the OECD Convention was critical to the dramatic expansion of FCPA enforcement because it allowed American prosecutors to adopt an "international-competition neutral" enforcement strategy, investigating domestic corporations and their foreign rivals alike. The existence of the treaty was decisive because it established anti-bribery as a binding legal principle and legitimized U.S. prosecutions of foreign corporations. Today, seven of the ten highest FCPA penalties have been against foreign corporations. This Article advocates, on a theoretical level, for a reevaluation of the multidirectional relationship between international and domestic law in transnational issue areas, such as foreign bribery. National laws are most often viewed as self-contained legal rules that develop or decline based on domestic officials' policy decisions. The evolution of the FCPA, however, demonstrates that some statutes may require "international resonance" to be meaningfully enforced: a domestic statute can create pressure for national leaders to conclude an international agreement, and then that agreement provides the means for the national law to develop into a robust national policy. As this Article establishes, the OECD Convention owed its existence to the FCPA and, in turn, the FCPA owes much of its development and strength to the OECD Convention. A greater appreciation for international resonance's feedback mechanisms is essential to understanding national enforcement of a wide range of transnational commercial, financial, and environmental statutes.

Willis J. F. Lewis Rhoton and the “Boodlers”: Political Corruption and Reform during Arkansas’s Progressive Era. The Arkansas Historical Quarterly. Vol. 76, No. 2 (2017), pp. 95-124.
Herlong M. The Murtagh Conspiracy: Politics, Journalism, and Corruption in Centennial Washington. Washington History, Vol. 31, No. 1/2 (FALL 2019), pp. 70-81

Мы используем файлы cookies для улучшения работы сайта НИУ ВШЭ и большего удобства его использования. Более подробную информацию об использовании файлов cookies можно найти здесь, наши правила обработки персональных данных – здесь. Продолжая пользоваться сайтом, вы подтверждаете, что были проинформированы об использовании файлов cookies сайтом НИУ ВШЭ и согласны с нашими правилами обработки персональных данных. Вы можете отключить файлы cookies в настройках Вашего браузера.