Антикоррупционный портал
Индексы
Итоговая оценка:
39 из 100
Рейтинг:
91 из 180
Итоговая оценка:
0,5 из 1
Рейтинг:
75 из 128
Итоговая оценка:
43 из 100
Итоговая оценка:
135 из 150
Рейтинг:
3 из 128
Итоговая оценка:
7,08 из 10
Рейтинг:
43 из 117
Сравнить с...
Сравнить с
Отмена
Международное сотрудничество
ООН
ГРЕКО
МАКА
  • Конвенция ООН против коррупции ратифицирована в 2005 г.
  • Пройдена первая стадия Мониторинга выполнения Конвенции. Резюме можно посмотреть здесь.
  • Член ГРЕКО с 2003 г.
  • Конвенция Совета Европы об уголовной ответственности за коррупцию ратифицирована в 2002 г.
  • Конвенция Совета Европы о гражданско-правовой ответственности за коррупцию ратифицирована в 2008 г.
  • Пройден 4ый оценочный раунд. Отчет можно посмотреть здесь.
  • Соглашение об учреждении МАКА в качестве международной организации было ратифицировано в 2011 г.
Основное законодательство
  1. Уголовный кодекс, Глава XXXIII Преступления против государственного управления
    (Krivični zakonik, Glava trideset treća: krivična dela protiv službene dužnosti), (сербск.), (анг);
  2. Закон №43/2004-20 «О предотвращении конфликта интересов при осуществлении общественных функций»
    (Zakon o sprečavanju sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija: 43/2004-20)(сербск.);
  3. Закон №97/2008-42 «Об антикоррупционном агентстве»
    (Zakon o Agenciji za borbu protiv korupcije: 97/2008-42), (сербск.)(анг.);
  4. Закон №128/2014-3 «О защите заявителей»
    (Zakon o zaštiti uzbunjivača:128/2014-3)(сербск.);
  5. Закон №35/2019-6 «О противодействии коррупции»
    (Zakon o sprečavanju korupcije: 35/2019-6), (сербск.)
Антикоррупционные органы
  1. Антикоррупционное Агентство Сербии
    (Agencija za borbu protiv korupcije), (сербск.), (анг)
Новости
Литература
Beha A., Selaci G. Statebuilding without Exit Strategy in Kosovo: Stability, Clientelism, and Corruption. Region, Vol. 7, No. 2, Special Issue: Gaps between Formal and Informal Practices in Southeast European States (July 2018), pp. 97-124

This paper argues that political stability was the main paradigm of the UN administrative mission in Kosovo (UNMIK). UNMIK has pursued this goal at the expense of democratization, economic development, and a clear vision for Kosovo. An insistence on working with local political elites with the aim of maintaining stability has greatly empowered these elites, at the cost of democratic consolidation. As a mission that has operated with an open-ended mandate and without an exit strategy, UNMIK co-opted the local political elites and gave tacit approval to their client-patron logic of governance and corruptive affairs in exchange for achieving what we call "negative stability" and postponing a final resolution of Kosovo's political status. In the period following the country's independence and European Union Rule of Law Mission in Kosovo (EULEX) deployment, the same political elites consolidated their power and continued to build their clientelist networks and avoid public accountability. The paper concludes that despite massive investments, EULEX, like UNMIK, has prioritized stability at the cost of democratization.

Grødeland Å. B. Public Perceptions of Corruption and Anti-Corruption Reform in the Western Balkans. The Slavonic and East European Review, 2013, Vol. 91, No. 3, pp. 535-598.

The article investigates public perceptions of the concept of corruption; different types of corruption, institutions responsible for anti-corruption reform, and anti-corruption efforts in Kosovo, FYROM (Republic of Macedonia) and Serbia — linking such perceptions to some observations on legal culture in the Balkans. Drawing on large-scale qualitative and quantitative data collected in the Western Balkans in 2011, it is argued that local perceptions of what constitutes corruption as well as negative perceptions of law and state institutions are conducive to corruption and negatively influence anti-corruption reform.

Erakovich R., Kolthoff E. Analysis of ethical leadership and integrity development in local government: the United States, the Netherlands, Montenegro and Serbia. International Journal of Public Administration. 2016. 11 p.

Мы используем файлы cookies для улучшения работы сайта НИУ ВШЭ и большего удобства его использования. Более подробную информацию об использовании файлов cookies можно найти здесь, наши правила обработки персональных данных – здесь. Продолжая пользоваться сайтом, вы подтверждаете, что были проинформированы об использовании файлов cookies сайтом НИУ ВШЭ и согласны с нашими правилами обработки персональных данных. Вы можете отключить файлы cookies в настройках Вашего браузера.