Антикоррупционный портал
Индексы
Итоговая оценка:
56 из 100
Рейтинг:
44 из 180
Итоговая оценка:
0,60 из 1
Рейтинг:
42 из 128
Итоговая оценка:
82 из 100
Итоговая оценка:
97 из 150
Рейтинг:
45 из 128
Итоговая оценка:
7,43 из 10
Рейтинг:
35 из 117
Сравнить с...
Сравнить с
Отмена
Международное сотрудничество
ООН
ГРЕКО
МАКА
  • Присоединилась к Конвенции ООН против коррупции в 2008 г.
  • Пройдена первая стадия Мониторинга выполнения Конвенции. Отчет можно посмотреть здесь.
  • Член ГРЕКО с 1999 г.
  • Конвенция Совета Европы об уголовной ответственности за коррупцию ратифицирована в 2008 г.
  • Конвенция Совета Европы о гражданско-правовой ответственности за коррупцию ратифицирована в 2003 г.
  • Пройден 4ый оценочный раунд. Отчет можно посмотреть здесь.
  • Соглашение об учреждении МАКА в качестве международной организации было ратифицировано в 2015 г.
Основное законодательство
  1. Уголовный Кодекс Грузии, Раздел 6 "Уголовная ответственности юридического лица". Статьи 203, 221, 332-333, 338-340. 
    (საქართველოს სისხლის სამართლის კოდექსი), (груз.)(рус.)(англ.);
  2. Закон Грузии №4358 от 27 октября 2015 г. «О конфликте интересов и коррупции в публичных учреждениях»
    (საჯარო სამსახურში ინტერესთა შეუთავსებლობისა და კორუფციის შესახებ), (груз.)(рус.)(англ.);
  3. Закон Грузии №4346 от 27 октября 2015 г. «О публичной службе»
    (საჯარო სამსახურის შესახებ), (груз.)(рус.)(англ.)
Антикоррупционные органы
  1. Антикоррупционный совет при Министерстве юстиции Грузии 
    (ანტიკორუფციული საბჭო), (груз.)(англ.);
  2. Следственная служба Министерства финансов Грузии
    (ფინანსთა სამინისტროს საგამოძიებო სამსახური)  (груз.);
  3. Антикоррупционное агентство Службы государственной безопасности Грузии
    (სახელმწიფო უსაფრთხოების სამსახურის ანტიკორუფციულმა სააგენტომ),  (груз.)(англ.)

 

 

 

Новости
Литература
LaPorte J. Foreign versus Domestic Bribery: Explaining Repression in Kleptocratic Regimes. Comparative Politics, Vol. 50, No. 1 (2017), pp. 83-102.

This article investigates variation in the governing strategies of wealth-seeking autocrats. Why do some kleptocrats grant political opponents significant leeway to organize, while others enforce strict limits on such activities? Through detailed analysis of post-Soviet Georgia and Kazakhstan, I trace variation in the intensity of repression back to differences in the sources of rulers' illegal wealth. I argue that where rulers' wealth is accumulated from society, they are constrained in their treatment of wealthy opposition leaders. In contrast, rulers who can extract bribes from foreign companies based on natural resource wealth can pursue aggressive repression without jeopardizing their illicit profits. The findings underscore the importance of rulers' motives and informal institutions in shaping non-democratic regime outcomes.

Light M. Police reforms in the Republic of Georgia: the convergence of domestic and foreign policy in an anti-corruption drive. Policing & Society. 2014. Vol. 24. Iss. 3. Pp. 318-345.

Since the 2003 revolution that brought to power President Mikheil Saakashvili, the post-Soviet Republic of Georgia has implemented a major programme of police reforms, including the mass dismissal of corrupt officers, the restructuring of police agencies, and significant changes in recruitment, training, and compensation. The reforms have eliminated many forms of corruption and have transformed what was a criminalised and dysfunctional police force into the most disciplined and service-oriented law enforcement agency in the post-Soviet region. The paper describes the scope and nature of these police reforms, analyses their effectiveness, and explains their origins. The Saakashvili government implemented police reforms as part of a broader agenda of reversing the decay of the Georgian state in the post-Soviet period and reasserting its control of the national territory and its effective independence from Georgia's neighbour, Russia. Police reforms in Georgia were also the product of a revolutionary moment in which the new government could take extraordinary measures to reshape the police. In part because the Georgian government remains domestically and internationally embattled, the reformed police have become closely associated with the Saakashvili presidency. Georgia therefore suggests that we need to rethink the different ways that democracy and state building contribute to successful police reforms.

Сарксян Л.Д., Слатов Д.Г. Методы и механизмы борьбы с коррупцией на примере РФ и Грузии. В сборнике: Экономика, управление и право в современных условиях. Межвузовский сборник статей. Под общей ред. В.Б. Тасеева. Самара. 2014. С. 94-102.

Мы используем файлы cookies для улучшения работы сайта НИУ ВШЭ и большего удобства его использования. Более подробную информацию об использовании файлов cookies можно найти здесь, наши правила обработки персональных данных – здесь. Продолжая пользоваться сайтом, вы подтверждаете, что были проинформированы об использовании файлов cookies сайтом НИУ ВШЭ и согласны с нашими правилами обработки персональных данных. Вы можете отключить файлы cookies в настройках Вашего браузера.